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Veranstaltungsbeschreibung

113426a Praxis der Spieleentwicklung

Zuletzt geändert:02.09.2019 / Hahn
EDV-Nr:113426a
Studiengänge:
Dozent:
Sprache: Deutsch
Art: V, Ü
Umfang: 2 SWS
ECTS-Punkte: 2
Workload: 2 ECTS entsprechend 60 Stunden Gesamtaufwand
Prüfungsform:
Beschreibung: --- Deutsch: ---

Das Seminar ist in zwei Blöcke aufgeteilt: Theorie und Praxis. Im Theorieblocks werden die einzelnen Arbeitsschritte der Spieleentwicklung beleuchtet. Dazu gehören u.A. Konzeption, die Bestandteile eines Game Design Scripts (das Spiel auf Papier), Gameplay und Balancing. Desweiteren werden verschiedene Aspekte der Spieleprogrammierung behandelt, wie der klassische Programmablauf, Spiel und Spielobjekte - Status und Verhalten, Kollisionserkennung und -behandlung, Koordinatensysteme, Grafikdarstellung, Best Practices, etc. Je nach Interessenlage können noch alternative Themen wie Game-Engines oder Game Scripting (mit der Skriptsprache Lua) behandelt werden. Der Praxisblock zielt stark auf das XNA Framwork von Microsoft ab. Ziel der Übungen ist es, selbst ein Minispiel mit dem XNA-Framwork zu entwickeln (nicht zuletzt, um auch selbst auf typische Probleme zu stoßen). Da mit dem XNA Framwork in C# entwickelt wird, zählt eine Einführung in C# sowie die Einführung ins eigentliche Framework ebenfalls zum Programm. Die Prüfungsleistung ist wahlweise eine schriftliche Ausarbeitung einer eigenen Spielidee (Game Design Script) oder die Umsetzung eines Minispiels im XNA Framwork.

--- English: ---

The seminar is divided into two sections: Theory and Practice. In the theory section the individual steps of game development are illuminated. These include, among others, conception, components of game design scripts (the game on paper), gameplay and balancing. Furthermore, various aspects of game programming are addressed such as classic program flow, game and game objects - status and behavior, collision detection and treatment, coordinate systems, graphics representation, best practices, etc. Depending on the interests of the students further alternative issues such as game engines or game scripting (with the Lua scripting language) can be covered. The practice section strongly targets the XNA Framwork of Microsoft. The aim of the exercises is to develop a small game with the XNA framework (not least to run into typical problems). Since development with the XNA Framwork takes place in C#, an introduction to C# as well as an introduction to the framework itself is part of the course. The examination is eather a written elaboration of own ideas (Game Design Script) or the implementation of a small game with the use of the XNA Framwork.

English Title: Practice of Game Development
English Abstract: The seminar is divided into two sections: Theory and Practice. In the theory section the individual steps of game development are illuminated. These include conception, components of game design scripts (the game on paper), gameplay and balancing and others. The practice section strongly targets the XNA Framwork of Microsoft. A small game will be developed with the use of this framework.