|
Beiträge Thomas Kuchenbuch |
Literatur Ablan, Dan. (Digital) Cinematography & Directing. Berkeley: New Riders Publishing 2003. Anderson, Joseph D. "Moving Through the Diegetic World of the Motion Picture". Film Style and Story: A Tribute to Torben Grodal. Hg. Lennard Hojbjerg u. Peter Schepelern. Kopenhagen: Museum Tusculanum Press, 2003 S.11-21. Appeldorn, Werner van. Handbuch der Film- und Fernseh-Produktion: Psychologie – Gestaltung – Technik. 4., überarb. Aufl. München: TR-Verlagsunion, 1997 (Orig.: 1984). Arijon, Daniel. Grammar of the Film Language. Los Angeles: Silman-James Press, 1991 (Orig.: New York: Focal Press, 1976). Ascher, Steven und Edward Pincus. The Filmmaker’s Handbook: A Comprehensive Guide for the Digital Age. Rev. Ed. N.Y.: Plume, 1999 (Orig.: New York: New American Library, 1984). Aumont, Jacques und Michel Marie. Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Paris: Nathan, 2001. Ballhaus, Michael und Tom Tykwer. Das fliegende Auge: Michael Ballhaus, Director of Photography, im Gespräch mit Tom Tykwer. 2. Aufl. Berlin: Berlin-Verlag, 2003. Barnet, Sylvan, Morton Berman und William Burto. A Dictionary of Literary, Dramatic, and Cinematic Terms. 2. Aufl. Boston: Little, Brown & Company, 1971. (Orig.: A Dictionary of Literary Terms. 1960). Beaver, Frank E. Dictionary of Film Terms: The Aesthetic Companion to Film Analysis. Rev. Ed. N.Y.: Twayne Publishers, 1994. (Orig.: N.Y.: McGraw-Hill, 1983). Belton, John und Lyle Tector. The Bionic Eye: The Aesthetics of the Zoom. Film Comment 16,5, (Sept.-Oct. 1980) S. 11-17. Blandford, Steve, Barry K. Grant und Jim Hillier. The Film Studies Dictionary. London: Arnold, 2001. Boorstin, Jon. Making Movies Work: Thinking Like a Filmmaker. L.A.: Silman-James Press 1996. (Orig.: The Hollywood Eye: What Makes Movies Work. N.Y.: Cornelia & Michael Bessie Books, 1990). Brown, Blain. Cinematography: Theory and Practice. Imagemaking for Cinematographers, Directors & Videographers. Boston: Focal Press, 2002. Condon, Paul und Jim Sangster. The Complete Hitchcock. Reprint. London: Virgin, 2001. (Orig.: 1999). Elkins, David E. Camera Terms and Concepts. Boston: Focal Press, 1993. Gardies, André und Jean Bessalel. 200 mots-clés de la théorie du cinéma. Paris: Les Éditions Du Cerf, 1992. Giesen, Rolf. Lexikon der Special Effects: Von den ersten Filmtricks bis zu den Computeranimationen der Gegenwart; zur Geschichte und Technik der visuellen und mechanischen Spezialeffektive, der Zeichenfilm-, Modell-, Puppen- und Computeranimation, der synthetischen Filme und virtuellen Kamera. Berlin: Lexikon Imprint Verl, 2001. Joannides, Paul. "The Aesthetics of the Zoom Lens". Sight and Sound 40 (Winter 1970/71): 40-42. Kaminsky, Stuart M. "The Use and Abuse of the Zoom Lens". Filmmakers Newsletter V/12, (Oct. 1972): 20-23. Kandorfer, Pierre. DuMont’s Lehrbuch der Filmgestaltung: Theoretisch-technische Grundlagen der Filmkunde. 5. Aufl. Köln: Dumont Buchverlag 1994. (Orig.: Lehrbuch der Filmgestaltung. 1978). Kawin, Bruce F. How Movies Work. Berkeley, CA: University of California Press, 1992. (Orig.: New York: Macmillan, 1987). Koebner, Thomas (Hg.). Reclams Sachlexikon des Films. Stuttgart: Reclam, 2002. Konigsberg, Ira. The Complete Film Dictionary. 2nd Ed. New York: Penguin, 1997.(Orig.: New York: New American Library, 1987). Krohn, Bill. Hitchcock at Work. London: Phaidon, 2003.(Orig.: 2000). Kurowski, Ulrich. Lexikon Film. Erw. u. aktualis. Aufl. München: Goldmann, 1976. (Orig.: Lexikon Film: 100 x Geschichte/Technik/Theorie/Namen/Daten/Fakten. München: Carl Hanser, 1972). Laszlo, Andrew und Andrew Quicke. Every Frame a Rembrandt: Art and Practice of Cinematography. Boston: Focal Press, 2000. LoBrutto, Vincent. Principal Photography: Interviews with Feature Film Cinematographers. Westport: Praeger, 1999. Magny, Joël. Vocabulaires du cinéma. Paris: Cahiers du cinéma, 2004. Malkames, Karl. "To Zoom Or Not To Zoom". In: American Cinematographer LV/6, (June 1974): 712f. Malkiewicz, Kris and M. David. Cinematography: A Guide for Filmmakers and Film Teachers. 3. Aufl. N.Y.: Fireside Books, 2005. (Orig.: 1973). Man hattan et al. "Dolly Zoom". Wikipedia. Hg. Wikimedia Foundation. Internet: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Dolly_Zoom&oldid=8944331, 2004f. Zugriff: 17.10.2005. Maxford, Howard. The A to Z of Hitchcock. London: B. T. Batsford, 2002. Mehnert, Hilmar. Das Bild in Film und Fernsehen. Leipzig: Fotokinoverlag, 1986. Monaco, James. Film und Neue Medien: Lexikon der Fachbegriffe. Übs. Hans-Michael Bock. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2000. (Orig.: The Dictionary of New Media. N.Y.: Harbor Electronic Publishing, 1999). Needham, Col et al. (Hg.). The Internet Movie Database. Internet: http://german.imdb.com, 1990ff. Oakey, Virginia. Dictionary of Film and Television Terms. N.Y.: Barnes & Noble, 1983. Papert, Charles. "[Online-Posting]". In: The Digital Video Information Network. Hg. Chris Hurd. Internet: http://www.dvinfo.net/conf/archive/index.php/t-3385.html, 26. 8. 2002. Zugriff: 16.10.2005. Perisic, Zoran. Visual Effects Cinematography. Boston: Focal Press, 1999. Perry, Dennis R. Hitchcock and Poe: The Legacy of Delight and Terror. Lanhan, MD: Scarecrow Press, 2003. Pessis, Georges und Guitta Pessis-Pasternak. Dictionnaire Français-Anglais, Anglais-Français / Dictionary English-French, French-English: Cinéma – Audiovisuel – Son – Multimédia – Réseaux / Cinema – Video – Sound – Multimedia – Interactive Medias. Paris: Editions Dixit, 2001. Pinel, Vincent und Michel Marie. Vocabulaire technique du cinéma. Paris: Nathan, 1996. Pomerance, Murray. An Eye for Hitchcock. New Brunswick: Rutgers University Press, 2004. Redottée, Hartmut W. "Leid-Motive: Das Universum des Alfred Hitchcock". Obsessionen: Die Alptraum-Fabrik des Alfred Hitchcock. Hg. Sabine Lenk und Filmmuseum Düsseldorf. Marburg: Schüren, 2000. 19-50. Reil, Andreas A. Lexikon & Fachwörterbuch Film, Video & Multimedia: auf über 10.000 Seiten finden Sie Übersetzungen für Fachbegriffe deutsch-englisch/englisch-deutsch und Erklärungen dieser Begriffe. Ein digitales Arbeitsbuch auf CD-ROM. Wesseling: Andreas Reil, o.J. [1999]. Restivo, Angelo. "The Silence of The Birds: Sound Aesthetics and Public Space in Later Hitchcock". Hitchcock: Past and Future. Hg. Richard Allen u. Sam Ishii-Gonzáles. London: Routledge, 2004. S. 164-178. Rogiers, Dieter. "Vertigo C.E". Moviegids 633 (19. 8. 2005). Internet: http://www.moviegids.be/index.cfm/92974, 2005. Zugriff: 30.10.2005. Rother, Rainer (Hg.). Sachlexikon Film. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt, 1997. Schleicher, Harald und Alexnader Urban (Hg.). Filme machen: Technik – Gestaltung – Kunst, klassisch und digital. Ffm: Zweitausendeins, 2005. Siegrist, Hansmartin. Textsemantik des Spielfilms: Zum Ausdruckspotential der kinematographischen Formen und Techniken. Tübingen: Niemeyer, 1986. Smooshie. "The ‘Trombone’ Shot in Filmmaking". h2g2. Hg. The h2g2 Editors. Internet: http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A4075030, 25. 5. 2005. Zugriff: 16.10.2005. Sonnenschein, David. Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice, and Sound Effects in Cinema. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2001. Spoto, Donald. Alfred Hitchcock und seine Filme. Übs. Adelheid Zöfel u. Christine Strüh. München: Heyne, 1999. (Orig.: The Art of Alfred Hitchcock: Fifty Years of His Motion Pictures. N.Y.: Hopkinson and Blake, 1976). Spoto, Donald. Alfred Hitchcock: Die dunkle Seite des Genies. Übs. Bodo Fründt. München: Heyne, 1993 (Orig.: The Dark Side of Genius: The Life of Alfred Hitchcock. Boston: Little, Brown & Company, 1983). Sterritt, David. The Films of Alfred Hitchcock. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1993. The Anome et al. "Dolly zoom". Wikipedia. Hg. Wikimedia Foundation. Internet: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dolly_zoom&oldid=24587765, 2003ff. Zugriff: 17.10.2005. Thompson, Roy. Grammar of the Shot. Reprint. Boston: Focal Press, 1999. (Orig.: 1998). Truffaut, François. Mr. Hitchcock, wie haben Sie das gemacht? 18. Aufl., übs. Frieda Grafe. München: Heyne, 1995. (Orig.: Le cinéma selon Hitchcock. Paris: Edition Robert Laffont, 1966). Truffaut, François und Helen G. Scott. Hitchcock. Revised Ed. New York: Simon & Schuster, 1985. (Orig.: Le cinéma selon Hitchcock. Paris: Edition Robert Laffont, 1966). Vineyard, Jeremy. Setting Up Your Shots: Great Camera Moves Every Filmmaker Should Know. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2000. Vineyard, Jeremy. Crashkurs Filmauflösung: Kameratechniken und die Bildsprache des Kinos. Übs. Krischan Schulte, 2. Aufl. Ffm: Zweitausendeins, 2001. (Orig.: Setting Up Your Shots: Great Camera Moves Every Filmmaker Should Know. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2000). Vorontzoff, Alexis N. Dictionnaire technique anglais-français du cinéma et de la télévision / English-French Film and Television Technical Dictionary. Paris: Technique et Documentation – Lavoisier, 1999. Wagener, Mark. Professionelle Kameratechnik und Aufnahmegestaltung: Betacam-, DigiBeta- und IMX-Kameras im aktuellen Einsatz. Gau-Heppenheim: mediabook Verlag, 2003. Waldo. D.U.M.P.S.: Directing Unsuccessful Motion Picture Shorts. In: Filmmaker.com. Internet: http://filmmaker.com/DUMPS.html, 1997ff.Zugriff: 16.10.2005. Wulff, Hans J. und Theo Bender. Lexikon der Filmbegriffe. Internet: http://lexikon.bender-verlag.de, 2003ff. Zugriff: 20.10.2005. |
© Hochschule der Medien Stuttgart (HdM) 2005 | Impressum |