Beiträge

Thomas Kuchenbuch

Biographie

Beiträge

Literatur

Ablan, Dan. (Digital) Cinematography & Directing. Berkeley: New Riders Publishing 2003.

Anderson, Joseph D. "Moving Through the Diegetic World of the Motion Picture". Film Style and Story: A Tribute to Torben Grodal. Hg. Lennard Hojbjerg u. Peter Schepelern. Kopenhagen: Museum Tusculanum Press, 2003 S.11-21.

Appeldorn, Werner van. Handbuch der Film- und Fernseh-Produktion: Psychologie – Gestaltung – Technik. 4., überarb. Aufl. München: TR-Verlagsunion, 1997 (Orig.: 1984).

Arijon, Daniel. Grammar of the Film Language. Los Angeles: Silman-James Press, 1991 (Orig.: New York: Focal Press, 1976).

Ascher, Steven und Edward Pincus. The Filmmaker’s Handbook: A Comprehensive Guide for the Digital Age. Rev. Ed. N.Y.: Plume, 1999 (Orig.: New York: New American Library, 1984).

Aumont, Jacques und Michel Marie. Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Paris: Nathan, 2001.

Ballhaus, Michael und Tom Tykwer. Das fliegende Auge: Michael Ballhaus, Director of Photography, im Gespräch mit Tom Tykwer. 2. Aufl. Berlin: Berlin-Verlag, 2003.

Barnet, Sylvan, Morton Berman und William Burto. A Dictionary of Literary, Dramatic, and Cinematic Terms. 2. Aufl. Boston: Little, Brown & Company, 1971. (Orig.: A Dictionary of Literary Terms. 1960).

Beaver, Frank E. Dictionary of Film Terms: The Aesthetic Companion to Film Analysis. Rev. Ed. N.Y.: Twayne Publishers, 1994. (Orig.: N.Y.: McGraw-Hill, 1983).

Belton, John und Lyle Tector. The Bionic Eye: The Aesthetics of the Zoom. Film Comment 16,5, (Sept.-Oct. 1980) S. 11-17.

Blandford, Steve, Barry K. Grant und Jim Hillier. The Film Studies Dictionary. London: Arnold, 2001.

Boorstin, Jon. Making Movies Work: Thinking Like a Filmmaker. L.A.: Silman-James Press 1996. (Orig.: The Hollywood Eye: What Makes Movies Work. N.Y.: Cornelia & Michael Bessie Books, 1990).

Brown, Blain. Cinematography: Theory and Practice. Imagemaking for Cinematographers, Directors & Videographers. Boston: Focal Press, 2002.

Condon, Paul und Jim Sangster. The Complete Hitchcock. Reprint. London: Virgin, 2001. (Orig.: 1999).

Elkins, David E. Camera Terms and Concepts. Boston: Focal Press, 1993.

Gardies, André und Jean Bessalel. 200 mots-clés de la théorie du cinéma. Paris: Les Éditions Du Cerf, 1992.

Giesen, Rolf. Lexikon der Special Effects: Von den ersten Filmtricks bis zu den Computeranimationen der Gegenwart; zur Geschichte und Technik der visuellen und mechanischen Spezialeffektive, der Zeichenfilm-, Modell-, Puppen- und Computeranimation, der synthetischen Filme und virtuellen Kamera. Berlin: Lexikon Imprint Verl, 2001.

Joannides, Paul. "The Aesthetics of the Zoom Lens". Sight and Sound 40 (Winter 1970/71): 40-42.

Kaminsky, Stuart M. "The Use and Abuse of the Zoom Lens". Filmmakers Newsletter V/12, (Oct. 1972): 20-23.

Kandorfer, Pierre. DuMont’s Lehrbuch der Filmgestaltung: Theoretisch-technische Grundlagen der Filmkunde. 5. Aufl. Köln: Dumont Buchverlag 1994. (Orig.: Lehrbuch der Filmgestaltung. 1978).

Kawin, Bruce F. How Movies Work. Berkeley, CA: University of California Press, 1992. (Orig.: New York: Macmillan, 1987).

Koebner, Thomas (Hg.). Reclams Sachlexikon des Films. Stuttgart: Reclam, 2002.

Konigsberg, Ira. The Complete Film Dictionary. 2nd Ed. New York: Penguin, 1997.(Orig.: New York: New American Library, 1987).

Krohn, Bill. Hitchcock at Work. London: Phaidon, 2003.(Orig.: 2000).

Kurowski, Ulrich. Lexikon Film. Erw. u. aktualis. Aufl. München: Goldmann, 1976. (Orig.: Lexikon Film: 100 x Geschichte/Technik/Theorie/Namen/Daten/Fakten. München: Carl Hanser, 1972).

Laszlo, Andrew und Andrew Quicke. Every Frame a Rembrandt: Art and Practice of Cinematography. Boston: Focal Press, 2000.

LoBrutto, Vincent. Principal Photography: Interviews with Feature Film Cinematographers. Westport: Praeger, 1999.

Magny, Joël. Vocabulaires du cinéma. Paris: Cahiers du cinéma, 2004.

Malkames, Karl. "To Zoom Or Not To Zoom". In: American Cinematographer LV/6, (June 1974): 712f.

Malkiewicz, Kris and M. David. Cinematography: A Guide for Filmmakers and Film Teachers. 3. Aufl. N.Y.: Fireside Books, 2005. (Orig.: 1973).

Man hattan et al. "Dolly Zoom". Wikipedia. Hg. Wikimedia Foundation. Internet: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Dolly_Zoom&oldid=8944331, 2004f. Zugriff: 17.10.2005.

Maxford, Howard. The A to Z of Hitchcock. London: B. T. Batsford, 2002.

Mehnert, Hilmar. Das Bild in Film und Fernsehen. Leipzig: Fotokinoverlag, 1986.

Monaco, James. Film und Neue Medien: Lexikon der Fachbegriffe. Übs. Hans-Michael Bock. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2000. (Orig.: The Dictionary of New Media. N.Y.: Harbor Electronic Publishing, 1999).

Needham, Col et al. (Hg.). The Internet Movie Database. Internet: http://german.imdb.com, 1990ff.

Oakey, Virginia. Dictionary of Film and Television Terms. N.Y.: Barnes & Noble, 1983.

Papert, Charles. "[Online-Posting]". In: The Digital Video Information Network. Hg. Chris Hurd. Internet: http://www.dvinfo.net/conf/archive/index.php/t-3385.html, 26. 8. 2002. Zugriff: 16.10.2005.

Perisic, Zoran. Visual Effects Cinematography. Boston: Focal Press, 1999.

Perry, Dennis R. Hitchcock and Poe: The Legacy of Delight and Terror. Lanhan, MD: Scarecrow Press, 2003.

Pessis, Georges und Guitta Pessis-Pasternak. Dictionnaire Français-Anglais, Anglais-Français / Dictionary English-French, French-English: Cinéma – Audiovisuel – Son – Multimédia – Réseaux / Cinema – Video – Sound – Multimedia – Interactive Medias. Paris: Editions Dixit, 2001.

Pinel, Vincent und Michel Marie. Vocabulaire technique du cinéma. Paris: Nathan, 1996.

Pomerance, Murray. An Eye for Hitchcock. New Brunswick: Rutgers University Press, 2004.

Redottée, Hartmut W. "Leid-Motive: Das Universum des Alfred Hitchcock". Obsessionen: Die Alptraum-Fabrik des Alfred Hitchcock. Hg. Sabine Lenk und Filmmuseum Düsseldorf. Marburg: Schüren, 2000. 19-50.

Reil, Andreas A. Lexikon & Fachwörterbuch Film, Video & Multimedia: auf über 10.000 Seiten finden Sie Übersetzungen für Fachbegriffe deutsch-englisch/englisch-deutsch und Erklärungen dieser Begriffe. Ein digitales Arbeitsbuch auf CD-ROM. Wesseling: Andreas Reil, o.J. [1999].

Restivo, Angelo. "The Silence of The Birds: Sound Aesthetics and Public Space in Later Hitchcock". Hitchcock: Past and Future. Hg. Richard Allen u. Sam Ishii-Gonzáles. London: Routledge, 2004. S. 164-178.

Rogiers, Dieter. "Vertigo C.E". Moviegids 633 (19. 8. 2005). Internet: http://www.moviegids.be/index.cfm/92974, 2005. Zugriff: 30.10.2005.

Rother, Rainer (Hg.). Sachlexikon Film. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt, 1997.

Schleicher, Harald und Alexnader Urban (Hg.). Filme machen: Technik – Gestaltung – Kunst, klassisch und digital. Ffm: Zweitausendeins, 2005.

Siegrist, Hansmartin. Textsemantik des Spielfilms: Zum Ausdruckspotential der kinematographischen Formen und Techniken. Tübingen: Niemeyer, 1986.

Smooshie. "The ‘Trombone’ Shot in Filmmaking". h2g2. Hg. The h2g2 Editors. Internet: http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A4075030, 25. 5. 2005. Zugriff: 16.10.2005.

Sonnenschein, David. Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice, and Sound Effects in Cinema. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2001.

Spoto, Donald. Alfred Hitchcock und seine Filme. Übs. Adelheid Zöfel u. Christine Strüh. München: Heyne, 1999. (Orig.: The Art of Alfred Hitchcock: Fifty Years of His Motion Pictures. N.Y.: Hopkinson and Blake, 1976).

Spoto, Donald. Alfred Hitchcock: Die dunkle Seite des Genies. Übs. Bodo Fründt. München: Heyne, 1993 (Orig.: The Dark Side of Genius: The Life of Alfred Hitchcock. Boston: Little, Brown & Company, 1983).

Sterritt, David. The Films of Alfred Hitchcock. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1993.

The Anome et al. "Dolly zoom". Wikipedia. Hg. Wikimedia Foundation. Internet: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dolly_zoom&oldid=24587765, 2003ff. Zugriff: 17.10.2005.

Thompson, Roy. Grammar of the Shot. Reprint. Boston: Focal Press, 1999. (Orig.: 1998).

Truffaut, François. Mr. Hitchcock, wie haben Sie das gemacht? 18. Aufl., übs. Frieda Grafe. München: Heyne, 1995. (Orig.: Le cinéma selon Hitchcock. Paris: Edition Robert Laffont, 1966).

Truffaut, François und Helen G. Scott. Hitchcock. Revised Ed. New York: Simon & Schuster, 1985. (Orig.: Le cinéma selon Hitchcock. Paris: Edition Robert Laffont, 1966).

Vineyard, Jeremy. Setting Up Your Shots: Great Camera Moves Every Filmmaker Should Know. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2000.

Vineyard, Jeremy. Crashkurs Filmauflösung: Kameratechniken und die Bildsprache des Kinos. Übs. Krischan Schulte, 2. Aufl. Ffm: Zweitausendeins, 2001. (Orig.: Setting Up Your Shots: Great Camera Moves Every Filmmaker Should Know. Studio City, Calif.: Michael Wiese Productions, 2000).

Vorontzoff, Alexis N. Dictionnaire technique anglais-français du cinéma et de la télévision / English-French Film and Television Technical Dictionary. Paris: Technique et Documentation – Lavoisier, 1999.

Wagener, Mark. Professionelle Kameratechnik und Aufnahmegestaltung: Betacam-, DigiBeta- und IMX-Kameras im aktuellen Einsatz. Gau-Heppenheim: mediabook Verlag, 2003.

Waldo. D.U.M.P.S.: Directing Unsuccessful Motion Picture Shorts. In: Filmmaker.com. Internet: http://filmmaker.com/DUMPS.html, 1997ff.Zugriff: 16.10.2005.

Wulff, Hans J. und Theo Bender. Lexikon der Filmbegriffe. Internet: http://lexikon.bender-verlag.de, 2003ff. Zugriff: 20.10.2005.

zurück zum Beitrag...

Beiträge

Prof. Rolf Coulanges

Prof. Dr.
Mike Friedrichsen

Dr. Anton Fuxjäger

Prof. Dr. Helmut Graebe

Prof. Dr.
Klemens Gruber

Britta Hartmann

Prof. Dr. Frank Kessler

Prof. Dr. Sonja
de Leeuw

Sabine Lenk

Rolf Neddermann

Prof. Dr. Andreas Schreitmüller

Prof. Dr. Hans J. Wulff

© Hochschule der Medien Stuttgart (HdM) 2005 | Impressum