Forschungsleuchtturm
Titel: CREAM - Creative Industries & Media Society
Kurzbeschreibung: Der Forschungsleuchtturm Creative Industries & Media Society (CREAM) erforscht die digitale Transformation von Ökonomie und Gesellschaft aus Sicht der Kreativwirtschaft und der Mediengesellschaft auf interdisziplinäre und anwendungsorientierte Weise, um aktiv Impulse zu setzen und damit mitzugestalten.
URL: https://www.hdm-stuttgart.de/hochschule/forschung/forschungsschwerpunkte/cream
Titel des Forschungsthemas:
“Business Model Innovation in the Media Industry as a Consequence of the Emergence of AI”
Kurzbeschreibung:
Recent advancements in the field of AI – to name a specific point in time, since the emergence of OpenAI’s “ChatGPT” – led to a flood of new AI-based applications and services, particularly those reliant on generative AI technologies. AI technologies are playing an influential role in the transformation of the media industry, affecting the processes of content creation, distribution, and consumption. As a consequence of the emergence of AI, it seems obvious, that media business models will evolve, media companies are forced to innovate their business models. Against this background, the project will close the research gap on the related topic of business model innovation in the media industry.
Name und Kontaktdaten des betreuenden Professors:
Prof. Dr. Uwe Eisenbeis, eisenbeis@hdm-stuttgart.de, +49 711 89 23 22 58, Raum 221, www.hdm-stuttgart.de/home/eisenbeis
Fakultät Electronic Media, Studiengang Digital- und Medienwirtschaft
Notwendiges Vorwissen:
- sehr guter Bachelor-Abschluss in einem wirtschaftswissenschaftlichen Studiengang
- sehr gute Kenntnisse in Forschungsmethoden, insbes. im Bereich empirischer (quantitativer und qualitativer) Sozialforschung
- sehr gute Englischkenntnisse in Wort und Schrift