Forschung

The Institute for Applied Artificial Intelligence strives to bring AI into application, thus bridging the gap between research on the one hand and enterprises and society on the other. By keeping track, assessing recent research and understanding its potential for enterprise applications, the IAAI will help to establish AI as key future technology.

Im Institut für angewandte Narrationsforschung werden die verschiedenen Anwendungsgebiete von Storytelling erforscht. Es hat sich zum Ziel gesetzt, bestehende Forschungsansätze aus den Einzelwissenschaften untereinander zu vernetzen sowie eigene Forschungsprojekte zu initiieren.

Das im Jahre 2013 gegründete Institut für Games (IfG) bündelt alle Aktivitäten rund um das Thema Games an der Hochschule der Medien. Es bildet eine Plattform für Studierende, Entwickler, Publisher-Studios, Hersteller, Verbände und wissenschaftliche Institutionen. Die beteiligten Studiengänge sind seit vielen Jahren aktiv; sie unterrichten neue Wege in der Medienproduktion, darunter Film, Ton, interaktive Medien, Games, Computergrafik und Animation ebenso sowie Mixed Reality Anwendungen. Damit eröffnen sie breitgefächerte Möglichkeiten der angewandten Forschung. Mit ihrem kollaborativen menschzentrierten Praxis- bzw. Design-Based Forschungsansatz ermöglicht das Institut Kultureinrichtungen, KMUs, Start-Ups sowie Industriepartnern experimentell und spielerisch neue Mixed Reality und interaktive Erlebniswelten gemeinsam mit interdisziplinären Experten zu entdecken.

The Visual Media Lab (VMLab) is concerned with all kinds of time based media and visual storytelling like short film fiction and non-fiction, animation, visual effects, interactive exhibitions, media art, virtual reality, real-time installations et cetera. The VMLab is headed by the departments VFX, Film and Event Media in the study program Audiovisual Media and is thus part of the Faculty of Electronic Media. The VMLab researches the field of visual literacy.

The connotation of the term literacy has been expanded by the importance of images and visual media in contemporary culture. More than ever before, today's society depends on the transmission of information through images. Visual literacy is the ability to comprehend and interpret information conveyed in images.

Our interest lies in better understanding the power and impact of images in digital media, finding new design approaches, and questioning and expanding traditional designs through experimental methods. We experiment with new technologies and tools, as well as reflect and explore their impact and interpretation for innovative storytelling.

Nachhaltigkeit erhält in Wirtschaft und Gesellschaft einen immer höheren Stellenwert. Auch in der Medienbranche gewinnt das Thema weiter an Relevanz. Im Rahmen von Projekten erarbeiten Studierende jedes Semester Maßnahmen für eine nachhaltigere Umsetzung von Produktionen.

Forschungsschwerpunkte und Promotion

Prof. Dr. rer. nat. Bernhard Eberhardt

Promotion
Raum: 314 (Hörsaalbau)
Tel: 0711 8923 2829
E-Mail: eberhardt@hdm-stuttgart.de