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Veranstaltungsbeschreibung

337074a Multimedia Storytelling

Zuletzt geändert:16.01.2023 / von Carlsburg
EDV-Nr:337074a
Studiengänge: Online-Medien-Management (Bachelor, 7 Semester) , Prüfungsleistung im Modul Multimedia Storytelling in Semester 1
Häufigkeit: immer
Social Media Marketing & Management, (Bachelor, 7 Semester, Zulassung ab Wintersemester 2024/2025), Prüfungsleistung im Modul Multimedia Storytelling in Semester
Häufigkeit: unregelmäßig
Studienübergreifendes Angebot - Minors, Prüfungsleistung im Modul Multimedia Storytelling in Semester 1
Häufigkeit: immer
Dozent: Ann-Christin Schmoll
Sprache: Englisch
Art: -
Umfang: 2 SWS
ECTS-Punkte: 5
Prüfungsform:
Bemerkung zur Veranstaltung: Englisch
Beschreibung:
  • Fundamental concepts of multimedia storytelling with a business focus
  • Dramaturgy and narrative structures, three act structure, hero's journey, screenplay structure
  • Basic elements of storytelling, archetypes, master plots and plot types
  • Storytelling in a business context
  • Patterns for key experiences: brand archetypes, roles, myths, scripts, symbols and rituals
  • Master plots in business
  • Specifics of interactivity in multimedia storytelling applications
  • Digital, multi-channel, cross-media, trans-media, interactive and collaborative storytelling
English Title: Multimedia Storytelling
English Abstract: The course teaches the fundamentals of multimedia storytelling and addresses the theoretical aspects as well as the creative conception of students’ own multimedia storytelling applications.

Theoretical contents include:
  • Dramaturgy and narrative structures
  • Fundamental elements of storytelling
  • Specifics of interactivity in multimedia storytelling applications
  • Transmedia, interactive and collaborative storytelling
  • Best practices of successful storytelling campaigns

Conceptual project work consists of:
  • Conception of own multimedia storytelling application
  • Description of storytelling and multimedia elements
  • Development of simple mockup with selected media for visualization
  • Visualization and presentation of results
Literatur:
  • Campbell, J. (1999): Der Heros in tausend Gestalten, Insel-Verlag, Frankfurt a.M., Leipzig, 1999
  • Field, S. (2001): Filme schreiben – Wie Drehbücher funktionieren, Europa Verlag, Hamburg, 2001
  • Frenzel, K., Müller, M., Sottong, H. (2004): Storytelling – Das Harun-al-Raschid-Prinzip: Die Kraft des Erzählens fürs Unternehmen nutzen, Carl Hanser Verlag, München, Wien, 2004
  • Herbst, D. G. (2014): Storytelling, 3. Auflage, UVK Verlagsgesellschaft, Konstanz, München, 2014
  • Lanzenberger, W., Müller, M. (2012): Unternehmensfilme drehen – Business Movies im digitalen Zeitalter, 2nd edition, UVK Verlagsgesellschaft, Konstanz, München, 2012
  • Müller, M. (2014): Storytelling: Die Kraft des Erzählens für die Unternehmenskommunikation nutzen, SCM, Berlin, 2014
  • Sachs, J. (2012): Winning the Story Wars: Why Those Who Tell (and Live) the Best Stories Will Rule the Future, Harvard Business Review Press, Boston, 2012
  • Tobias, R. B. (2012): 20 Master Plots and How to Build Them, 3. Auflage, Writer‘s Digest Books, Blue Ash, 2012
  • Truby, J. (2007): The Anatomy of Story: 22 Steps to Becoming a Master Storyteller, Faber and Faber, New York, 2007
  • Vogler, C. (1997): Die Odyssee des Drehbuchschreibers, Zweitausendeins, Frankfurt a.M., 1997


Weitere Literatur finden Sie in der HdM-Bibliothek.