It's about technology! Is it?
Strategies and Strategic Behaviour in the Media Industry
Media is seen as a technology-driven industry. Therefore, the relevance in particular of emerging technologies (artificial intelligence, machine learning, blockchain, augmented reality, virtual reality) in consideration and behaviour of media companies is of great interest. It is assumed that emerging technologies could serve as an enabler for (further) development of media business models as they provide companies potential competitive advantages. Hence, we would expect that adoption and adaption of emerging technologies in media industry is likely.
With regard to strategies and strategic behaviour of an organisation and the strategy formulation of media corporation, the question arises as to the earliness of corresponding (re-)action (How quickly do we respond to changing environments?), as to the time span of planning horizons (What is be the foreseeable and planned time frame in our future planning?) and as to the degree of diversification (What are future value chains and value chain stages we would like to operate in?).
In conclusion, it can be said: Media companies invest at a relatively late stage in new technologies and then only in technologies with a manageable and reasonable timescale. In terms of reaction speed and time horizon, media companies are therefore rather conservative and cautious.
Mitvortragende: Magdalena Ciepluch, Boris A. Kühnle
Vortrag auf Veranstaltung: HdM Innovation Day
Veranstaltungsort: Stuttgart
Datum: 28.11.2019
Autoren
- Name:
-
Magdalena Ciepluch
- Forschungsgebiet:
- Medienwirtschaft im Zeitalter sogenannter Emerging Technologies
- Funktion:
- Akademische Mitarbeiterin
- Lehrgebiet:
- 223016a Wissenschaftliches Arbeiten und Texten 223166a Interdisziplinäres Projekt Wirtschaft (IPW)
- Studiengang:
- Medienwirtschaft (Bachelor, 7 Semester)
- Fakultät:
- Fakultät Electronic Media
- Raum:
- None
- Name:
-
Prof.
Dr. Uwe Eisenbeis
- Forschungsgebiet:
- Medienmanagement und Medienökonomie, Geschäfts- und Erlösmodelle, Strategisches Verhalten von Organisationen, Technologieimplikationen auf Wertschöpfungsketten und Geschäftsmodelle in der Medienwirtschaft, Standortentwicklung und Ökosysteme für die Kreativwirtschaft
- Funktion:
- Prodekan
- Lehrgebiet:
- Medienökonomie, Medienmanagement, Strategisches Management, Unternehmensführung, Internationales Management
- Studiengang:
- Medienwirtschaft (Bachelor, 7 Semester)
- Fakultät:
- Fakultät Electronic Media
- Raum:
- 221, Nobelstraße 10 (Hörsaalbau)
- Telefon:
- 0711 8923-2258
- Homepage:
- https://www.hdm-stuttgart.de/home/eisenbeis
- Name:
-
Prof.
Dr. Boris Kühnle
- Forschungsgebiet:
- - Performance Management in der Medienbranche - Ökonomische Bedingungen und Bedeutung der Medien- und TIME-Branche (z.B. Branchenanalysen, Standortforschung)
- Funktion:
- Professor
- Lehrgebiet:
- Professor für Medienwirtschaft und Finanzmanagement in TIME-Märkten Schwerpunkte: - Medienwirtschaft - Verlagsmanagement und Konvergenz - Controlling, Management Accounting - Internationale Finanz- und Medienmärkte - New Business und Gaming
- Studiengang:
- Medienwirtschaft (Bachelor, 7 Semester)
- Fakultät:
- Fakultät Electronic Media
- Raum:
- None
- Telefon:
- 0711 8923-2246
- Telefax:
- 0711 8923-2206
- E-Mail:
- kuehnle@hdm-stuttgart.de
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