Logo der HdM

HdM Innovation Day

Abstracts

Begrüßung, Preisverleihung & Ehrungen

9:30 - 9:50 Uhr | Raum S003 (N10)
Beschreibung
Im Rahmen der Veranstaltung werden die Preise der Etzold Stiftung für die besten Abschlussarbeiten in der Fakultät Electronic Media im Sommersemester 2017 sowie die Urkunden der neuen Fellowships zur Weiterentwicklung der Lehre überreicht.

Veranstalter
Hochschule der Medien, Prof. Dr. Alexander Roos, Prof. Dr. Nils Högsdal

Zielgruppe
Alle

Web, Big Data & Social Listening - Remex Teil 1

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S104 (N10)
Beschreibung
Web, Big Data & Social Listening
o Teil 1: Joachim Charzinski: Beste Papers aus dem Masterseminar Internet Traffic, Performance and Content Distribution
o Tobias Eberle: Traffic of Digital Advertisements
anhand verschiedener Webseiten wurde untersucht, welcher Anteil des geladenen Datenvolumens auf digitale Werbung zurückzuführen ist.
o Jonas Graf: Analysis and Comparison of Accelerated Mobile Pages
Es wurde untersucht, wie das Konzept der Accelerated Mobile Pages funktioniert und welchen Einfluss es auf die Client-seitige Performance hat.
Teil 2: Anwendungsszenarien Social Media Monitoring für Produkthersteller - Ergebnisse des Forschungsprojekts TAXOPublish
· Was ist Social Media Monitoring?
· Tools
· Einsatzszenarien
· Anfrageoptimierung und Datenfluss
· Suchanfragen stellen und optimieren
· Datenfluss von Azure Cloud zum lokalem Datenpool
Anwendungen
· Produktbulletins
· Persönlichkeitsanalyse
· Identity-Mapping

Veranstalter
Forschungsleuchtturm REMEX: Prof. Dr. Joachim Charzinski, Prof. Dr. Arno Hitzges, Jens Gäbeler, Jochen Riegg

Zielgruppe
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Games, Smarthome & User Interface Technologies - Remex Teil 2 (engl.)

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S104 (N10)
Abstract
• Session Introduction
• Game Classifications (Andreas Stiegler)
• Research project: PocketCode - A mobile programming platform for kids (Patrick Münster)
• Demo: Smarthome control with assistive technologies (Tobias Ableitner)
• With secure mobile apps from research project to a startup company – The RemoteUI App Framework (Henrik Wirth, NEON ALPHA)

Organiser
Forschungsleuchtturm REMEX: Prof. Dr. Gottfried Zimmermann, Dr. Andreas Stiegler, Patrick Münster, Tobias Ableitner, Henrik Wirth

Target group
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Forschungsarbeiten aus dem Master of Media Research

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S104 (N10)
Beschreibung
Der "Master of Media Research" ist ein innovatives fakultätsübergreifendes Masterprogramm der HdM, das Angewandte Forschung in den Vordergrund stellt. Hier sind Studierende keine Zaungäste der Forschung, sondern nehmen aktiv an laufenden Forschungsprojekten der HdM teil.
Im meheren Einzelvorträgen stellen Masterstudierende ihre Forschungsschwerpunkte vor.

Details zum Inhalt
Michael Burmester
Einführung

Manuel Kulzer
Untersuchung des Wow-Effekts bei Virtual Reality

Kathrin Häring
Datenschutz bei Social Media

Monika Webers
Erleben von Sinn durch Softwarenutzung in Arbeitskontexten? Von der Theorie zum Konzept.

Veranstalter
Master of Media Research, Prof. Dr. Michael Burmester

Zielgruppe
Bachelorstudenten der HdM, alle Forschungsinteressierten

European start-ups and Media-Nxt: What's Next in Media (engl.)

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S205 (N10)
Abstract
European start-ups: Best practices German and Croatian start-ups: Sandbox pitches, Violetta Fasulo

Preview International Entrepreneurship Education Summit (IEES), Prof. Dr. Nils Högsdal

Media-Nxt: What's Next in Media. More Technology, More Disruption, More Learning, Sean Branagan, Director, Syracuse University
What's next in Media? Who knows? But we can make educated guesses by studying what's already happening. In the making of the Media-Nxt Report, our students learned how to get comfortable being uncomfortable, become fearless about technology, and transform into future leaders in an uncertain media industry.

Organiser
EU-Projekt CERIecon, Startup Center and Prof. Sean Branagan

Target group
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Innovative Teaching and Education (engl.)

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S205 (N10)
Abstract
1.Education professionals of 2050: How you can teach international, interdisciplinary classes using Project Based Learbing methodology and Design Thinking
Olga A. Bogomolova, Pace University NYC Design Factory

2.ICT-enabled Teaching and Learning Experiences for Distance and Open Education System
Associate Prof. Dr. Panumas Kudngaongarm, Acting President of Sukhothai Thammathirat Open University

3.Teaching Communication: Innovations to Liberate Classroom
Prof. Dr. Halil Nalcaoglu, Istanbul Bilgi University

Further information
2. STOU is the first university in Southeast Asia to offer an Open and Distance Learning system which is accessible for everyone at higher education level. STOU’s vision and mission align with the ICT master plan to use a diverse set of ICT tools and resources to produce and deliver a number of distance educational media and e-resources. To enhance the effectiveness and efficiency of teaching and learning experiences, the digital transformation should be performed at STOU in four areas: network, smart devices, smart teacher and smart learner.

3.In communication education based on „learning by doing“ principle, one important barrier is time management. In Istanbul Bilgi University Faculty of Communication we have devised a number of innovative organizational practices to overcome this obstacle. This presentation involves the depiction of one such innovations: IIW (Independent Interdisciplinary Work). The presentation will also contain the organization of University’s Youtube channel

Organiser
Olga A. Bogomolova, Prof. Dr. Panumas Kudngaongarm, Prof. Dr. Halil Nalcaoglu

Target group
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Presenting EMCC (engl.)

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S205 (N10)
Abstract
The European Media Cloud Campus: A virtual learning environment for international content projects (Introduction)
Rose Leighton (Hogeschool van Amsterdam), Nikolaj Christensen (DMJX), Lars Rinsdorf: Running Projects in a Digital Learning Environment: Opportunities and Challenges (Workshop)

Further information
During this slot we will present the results of our strategic partnership "European Media Cloud Campus". From September 2014 to August 2017 we realized a digital learning environment for international media production projects in more than 20 international workshops with teachers and students from the five consortium partners .

We'll give an overview aboiut our project and its results, present our word press solution and discuss major challenges in runnning international workshops in a coffee table format.

The strategic partnerships consists of Biligi University, Istanbul, DMJX, Copenhagen/Ahus, HIOA, Oslo, HvA, Amsterdam, and HdM Stuttgart Media University. The project was funded by the Erasmus+ programme of the European Commission.

Organiser
Crossmedia-Redaktion/Public Relations, Prof. Dr. Lars Rinsdorf

Target group
Teachers, International Offficers, Students

Best of OM7 – Einblicke in Bachelorarbeiten und ihre Entstehungsgeschichten

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S004 (N10)
Beschreibung
Best of OM7 – Einblicke in Bachelorarbeiten und ihre Entstehungsgeschichten
Sharing Experiences – What we did, how we did it, what we learned: unterschiedlichste Herangehensweisen, Konzepte und Erfolgsgeschichten von OM7-Bachelorarbeiten

Ioanna Anastassopoulou; Maurice Galanos, Jacqueline Drachler, Tilman Walch



Veranstalter
Online Media Management, Prof. Dr. Sahra Spitzer

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiter

PMM7 Vertiefung Wirtschaftsingenieur Packaging: Einblicke in Bachelor- und Projektarbeiten Produktion und Logistik

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S004 (N10)
Beschreibung
1. Ergebnisse der Bacherlorarbeit "World Class Manufacturing - Eine Einführung am Beispiel von Rüstzeitoptimierungen in der Lebensmittelindustrie" von Jonas Bickert, die bei Unilever durchgeführt wurde.

2. Vorstellung der F&E-Arbeit "Produktschutz in der Distributionslogistik" von Leonie Bischoff bei der Daimler AG.

Veranstalter
Prof. Dr.-Ing. Klaus Thaler, Jonas Bickert, Leonie Bischoff

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiter, Produktions- und LogistikmanagerInnen, Innovatoren, Startups

Innovative opportunities - guerilla marketing, sharing personality and crowdfunding? (engl.)

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S004 (N10a)
Abstract
1.Guerrilla Marketing, Prof. Dr. Iva Buljuba¨ić, University of Osijek
Entwicklung des Guerilla Marketings, Definitonen, Techniken, Formen und erfolgreiche Beispiele.

2.Marketing and Financial perspectives of a Crowdfunding Prof. Dr. Ivana Bestvina Bukvić, Ph. D., Asst. Prof., University of Osijek
The presentation shows the position of the crowdfunding as a financial and marketing model, where its appearance influences on the corrections of venture financing market imperfections and at the same time offers the possibility to the entrepreneurs to use its global platforms to boost new services, products and ideas.

3.The Sharing Personality, Prof. Nicky Malfliet, Arteveldehogeschool, Belgien
Although there are many non-profit sharing initiatives other sharing initiatives attract people to their platform exactly because they can earn an additional, a substantial or a necessary amount of money. These ‘Givers’ may be seen as micro-entrepreneurs. Gaining insight into their motives estab

Further information
1. marketing in cultural institutions, unconventional marketing, guerrilla marketing.

2.Crowedfunding through numerous researches, already proved its economic significance. In the same time it raised numerous questions in the fields of legal regulation and modelling of this alternative financing source, project and product branding, consumer--relationship management, intellectual property protection, marketing mix structuring, risk management etc.

3.The Sharing Personality, a survey of 203 Belgian Givers shows a predominance of prosocial motivations to enter sharing platforms as a Giver. Concern for the environment as well as social contacts and cohesion are important benefits, whereas economical gain is not. However, there is an interaction between ‘business’ orientation (profit versus non-profit platforms) and the Giver’s (financial) motives. Especially uncovered by extra in-depth interviews with Givers and platform owners, it seems that financial and convenience issues do play a rol

Organiser
Prof. Dr. Iva Buljuba¨ić, Prof. Dr. Ivana Bestvina Bukvić and Prof. Nicky Malfliet

Target group
Studierende, Mitarbeiter

Soziale Netzwerkanalyse: Wie kann man (verborgene) Beziehungen sichtbar machen?

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S105 (N10a)
Beschreibung
Prof. Dr. Swaran Sandhu (Intro und Ansprechpartner)
Die soziale Netzwerkanalyse ist eine Forschungsmethode, um Beziehungen zwischen Akteuren zu analysieren. Wir führen kurz in das Thema und die Methode ein. Studierende präsentieren in einer Postersession ihre Forschungsthemen.

Details zum Inhalt
Intro: Zur Logik der Netzwerkforschung
Kurzpräsentationen:
- Rattenlinien: Wer half den Nazis im zweiten Weltkrieg Deutschland zu verlassen?
- Lobbyisten in der EU: welche Unternehmen und Verbände sind vernetzt?
- Let’s Player Netzwerke in Deutschland: Wer folgt wem?
- Ist Geld alles? Der Fußball-Transfermarkt im Zeitvergleich
- Welche Synchronsprecher sprechen welche Rollen?
- Welche Unternehmen sponsoren die Student Formula?
- Woher rekrutiert der Spiegel seine Redakteure?
- Wie sind die Fernsehräte des ZDF miteinander vernetzt?

Veranstalter
CR/PR Crossmedia-Redaktion/Public Relations, Prof. Dr. Swaran Sandhu

Zielgruppe
Studenten

Kreativität erforschen I: Forschungsfelder und relevante Themen

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S105 (N10)
Beschreibung
Der Forschungsleuchtturm begleitet interdisziplinär und anwendungsorientiert forschend die digitale Transformation von Ökonomie und Gesellschaft aus Sicht der Kreativwirtschaft und der Mediengesellschaft, um darauf aufbauend der Kreativwirtschaft aktiv Impulse zu geben und diese mitzugestalten.

Im ersten Teil des Workshops „Kreativität erforschen“ möchten wir zunächst eine kurze Zusammenfassung an Forschungsbereichen und Themen präsentieren, die das Institut abdeckt. Anschließend daran sind alle Interessierten dazu eingeladen anhand verschiedener „Themenständen“ weitere Forschungsfelder der Kultur- und Kreativwirtschaft auszuarbeiten.

Veranstalter
Institut „Creative Industries & Media Society (CREAM)

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM und alle daran Interessierten

Kreativität erforschen II: Forschungsstrategien und Finanzierung

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S105 (N10)
Beschreibung
Der Forschungsleuchtturm begleitet interdisziplinär und anwendungsorientiert forschend die digitale Transformation von Ökonomie und Gesellschaft aus Sicht der Kreativwirtschaft und der Mediengesellschaft, um darauf aufbauend der Kreativwirtschaft aktiv Impulse zu geben und diese mitzugestalten.

Im zweiten Teil des Workshops „Kreativität erforschen“ möchten wir nach einem Impulsvortrag von Prof. Dr. Marc Rüger in einer offenen Diskussionsrunde darüber sprechen, wie sich die Forschungslandschaft zwischen Hochschulen für angewandte Wissenschaften, Universitäten und Forschungsinstituten unterscheidet und welche Anforderungen an die jeweiligen Forschungsstrategien und die Finanzierung gestellt werden. Insbesondere soll auf interdisziplinär aufgestellte Institute wie beispielweise CREAM eingegangen werden.

Veranstalter
Institut „Creative Industries & Media Society (CREAM)

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM und alle daran Interessierten

Präsentation Abschlussarbeiten, Etzold-Stiftung

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S003 (N10)
Beschreibung
Die Etzold-Stiftung vergibt seit dem Wintersemester 2015/2016 einen mit 1000 Euro dotierten Preis an Absolventinnen und Absolventen der Hochschule der Medien für die beste und innovativste Abschlussarbeit. Die Preisträger wählt eine Jury unter Vorsitz von HdM-Rektor Prof. Dr. Alexander W. Roos. Darüber hinaus fördert die 2015 von Christine und Dr. Rüdiger Etzold gegründete Stiftung Projekte von Studenten aus ganz Deutschland im Medienbereich. Das Augenmerk liegt auf der "begreifbaren" Vermittlung von Wissen.
Franziska Heger, Rebecca Härle, Felix Bell sind die Preisträger, die ihre Arbeiten präsentieren. Dies sind ihre Themen:
1. Felix Bell, 360°-Video und Virtual Reality im Brand Storytelling, 2017.
2. Rebecca Härle, Das Erlösmodell als Erfolgsfaktor beim Equity Crowdfunding, 2017.
3. Franziska Heger, Netnographische Inhaltsanalyse zur Relevanz des Themas Nachhaltigkeit in der Lebensmittelbranche, 2016.


Veranstalter
Prof. Dr. Marie Elisabeth Müller

Zielgruppe
Für alle. Studierende, Interessierte Studierende für Abschlussarbeiten, generell Forschungsinteressierte.

HdM and beyond: Summerschools, Projekte, Abschlussarbeiten und Promotionen mit unseren Partnerhochschulen

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S300 (N10)
Beschreibung
Teil 1: Tips und Tricks für Abschlussarbeiten und Promotionen
Ein Roter Faden in der Masterarbeit und Bachelorarbeit ist gut für eine sehr gute Note. Mit unseren Tipps und Tricks klappt das viel besser.
Teil 2: Die HdM besitzt wie alle Hochschulen für angewandte Wissenschaften grundsätzlich kein eigenständiges Promotionsrecht, allerdings gibt es kooperativen Promotionsverfahren. Vorgestellt werden Möglichkeiten an der HdM z.B. in Kooperation mit der Universität Swansea (Wales), Ryerson University, (Toronto, Canada) oder der University of the West of Scotland (Schottland) zu promovieren.
Teil 3: unser Partner Ryerson wird ab 2018 spannende Sumerschools anbieten, welche HdM-Studierenden Kuzrzeitaufenthalte von 2 Wochen ermöglichen.

Veranstalter
Prof. Dr. Nils Högsdal

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiter

What's next in journalism? (engl.)

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S003 (N10a)
Abstract
4 brief presentations (each 10’ Min.) with regional focus on EUROPE - USA - INDIA - CHINA followed by a panel discussion.

Further information
Speakers:
Prof. Sean Branagan, Entrepreneur and Director, Center for Digital Media Entrepreneurship, Newhouse School Syracuse University, USA.
Dr. Evelyn Engesser, General Manager, UNICEPTA Information Consulting (China) Ltd., Shanghai, China.
Mr. Sashi Kumar, Journalist, Founder and Chairman, Asian College of Journalism, Chennai, India.
Dr. Claudia Nothelle, Journalist and former Program Director at the Public Broadcast Station RBB, Berlin, currently Lecturer of TV Journalism at the University Magdeburg.

Organiser
Department Media And Management, Prof. Dr. Marie Elisabeth Müller

Target group
For all. International and German students, colleagues, practitioners and scholars.

Innovative technologies and projects (engl.)

10:00 - 11:30 Uhr | Raum S203 (N10)
Abstract
3D technologies and clothing, 3D technologies and textile cultural heritage
Prof. Dr. Helena Gabrijelčič Tomc, University of Ljubljana, Faculty of Natural Sciences and Engineering, Department of Textiles, Graphic Arts and Design, Chair of Information and Graphic Arts Technology

THRIVE project: entrepreneurial skills for the creative industries
Sander Spek, department of Graphic and Digital Media of Artevelde University College

Further information
3D technologies that are firmly established in many research, engineering and production fields are still challenged by the demands of the manifestation in clothing (apparel) and textile cultural heritage. The presentation is a review of state of the art solutions of 3D acquisition, 3D printing of textiles and on textiles and 3D computer graphic models and visualisations in digital cultural heritage that serves as an optimal method for preservation and interpretation of appearance, dynamic structure, and beside social also historic meanings of clothing and textiles.

The Thrive project focusses on the entrepreneurial skills necessary for employees and companies in the European creative industries between now and 2026. The project strives to create entrepreneurial learning materials for three specific strategic target groups within the creative industries: (1) young entrepreneurs, (2) intrapreneurs, and (3) female entrepreneurs.

Organiser
Prof. Dr. Helena Gabrijelčič Tomc and Sander Spek

Target group
Studierende, Professorinnen/en, Creative Minds

Introducing media projects (engl.)

11:45 - 13:15 Uhr | Raum S203 (N10)
Abstract
1.Roadmap to Smart Culture minor
Marie-Ange De Kort-Weerts, Inholland University of Applied Sciences Amsterdam

2.Mainstreaming Digital Youth Journalism and Media Competence
Vedat Sevincer, Norsensus Mediaforum, Norway

3.360° video production - Metropolia´s innovation projects with Finnish Broadcasting Company YLE
Minna Kilpeläinen, Metropolia University of Applied Sciences, Helsinki


Further information
2.How can we channelize and utilize digital skills of young people toward a meaningful and quality media production? This is the quest of this presentation based on experiences from a youth media project in Norway - Faktuell. With this unique example of cooperation among academic, mainstream media and civil society, I would like to present possible direction of content creation, and potential of youth journalism in an interdisciplinary partnership.

3.Multidisciplinary media students of Metropolia University of Applied Sciences made two 360° video productions with the producers of Finnish Broadcasting Company YLE in 2016-2017. How the projects were organized, what the students and professionals learned and what were the outcomes?

Organiser
Minna Kilpeläinen, Vedat Sevincer, Marie-Ange De Kort-Weerts

Target group
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Digitale Transformation & Entrepreneurship (Prof. Harald Eichsteller, Prof. Dr. Okke Schlüter)

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S203 (N10)
Beschreibung
Aufsichtsratsstudie Digitale Transformation, Prof. Harald Eichsteller
So wie die Digitalisierung kaum erkennbare räumliche Grenzen hat, ergeben sich auch nicht eindeutig erkennbare neue Risiken für Aktionäre, Vorstand und Aufsichtsrat.

Bewertungsmatrix für Start-ups, Prof. Dr. Okke Schlüter
Mit der Bewertungsmatrix können Start-ups im Mediensektor analysiert und bewertet werden. Sie wurde gemeinsam mit einem Unternehmensberater im Auftrag des Branchenverbands Börsenverein des Deutschen Buchhandels für den Accelerator Contentshift entwickelt.


Veranstalter
Prof. Harald Eichsteller und Prof. Dr. Okke Schlüter

Zielgruppe
Studierende, Lehrende, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der HdM

Projekte von IDUX – SmartKitchen, Display-Drohne, Nutzerzentrierte Dienstleistungsentwicklung, Technologie für automatisiertes Fahren

10:00 - 11:30 Uhr | Raum P04 (N10)
Beschreibung
Vorstellung der Forschungsprojekte des Forschungsschwerpunkts IDUX (Interaction Design und User Experience)

Details zum Inhalt
Vorstellung der Forschungsprojekte

1. Überblick zum Forschungsschwerpunkt IDUX (Engeln, 10´)

2. SmartKitchen (Scheible, 20´)

3. Display-Drohne (Scheible, 20´)

4. Nutzerzentrierte Dienstleistungsentwicklung (Stimm, 20´)

5. TANGO - „Technologie für Automatisiertes Fahren NutzerGerecht Optimiert“ (Ruppert, 20´)

Veranstalter
Forschungsschwerpunkt IDUX (Interaction Design und User Experience), Prof. Dr. Arnd Engeln, Prof. Dr. Jürgen Scheible

Zielgruppe
Studenten, Kollegen, externe Interessierte

Offenes Labor mit Live-Demos: Kennenlernen der Technologien und Prototypen von IDUX

11:45 - 13:15 Uhr | Raum P04 (N10)
Beschreibung
Offenes Labor (parallele Besichtigung/Ausprobieren möglich)

1. Interaktive SmartKitchen Demos

2. Demo zur Display-Drohne

3. TANGO Fahrsimulator und Eye-Tracking

4. Poster und Ergebnisse aus den Forschungsprojekten
- SmartKitchen
- Nutzerzentrierte Dienstleistungsentwicklung (NuDl) und
- Technologie für Automatisiertes Fahren NutzerGerecht Optimiert (TANGO)

Details zum Inhalt
Das Labor öffnet die Pforten, Prototypen, Demos und Messtechnologien können ausprobiert werden. Es besteht die Möglichkeit zur Diskussion über die im vorangegangenen Block vorgestellten Forschungsprojekte.

Veranstalter
Forschungsschwerpunkt IDUX (Interaction Design und User Experience), Prof. Dr. Arnd Engeln, Prof. Dr. Jürgen Scheible

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiter, externe Interessierte

Präsentation Abschlussarbeiten, MW und WM

14:15 - 15:45 Uhr | Raum S102 (N10)
Beschreibung
Linda Kasprzack (Studiengang WM7) und Daniel Maternus stellen ihre Abschlussarbeit vor:
Bewegen sich Spotify-User in einer musikalischen Filter Bubble? Eine quantitative Untersuchung unter Berücksichtigung verschiedener Ursachen und Nutzertypen“


Veranstalter
Linda Kasprzack, Daniel Maternus, Prof. Dr. Nils Högsdal, Prof. Dr. Michael Weißhaupt

Zielgruppe
Studierende, Mitarbeiter

Conference “Learning and Teaching Business Analytics & Big Data” (engl.)

10:00 - 11:30 Uhr | Raum I109 (N10)
Abstract
Teaching Business Analytics and Big Data means to deal with a lot of challenges and obstacles. With our conference we want to bring lecturers together, show best practices and tools, demonstrate a serious game about „Business Intelligence“ and talk about data science teaching requirements and experiences.


Further information
More details and registration find here: https://www.hdm-stuttgart.de/ds/de/events/learnteachDSBA2017/

Organiser
Information Systems & Digital Media, Prof. Dr. Peter Lehmann

Target group
Lecturers

Conference “Learning and Teaching Business Analytics & Big Data” (engl.)

11:45 - 13:15 Uhr | Raum I109 (N10)
Abstract
Teaching Business Analytics and Big Data means to deal with a lot of challenges and obstacles. With our conference we want to bring lecturers together, show best practices and tools, demonstrate a serious game about „Business Intelligence“ and talk about data science teaching requirements and experiences.

Organiser
Information Systems & Digital Media, Prof. Dr. Peter Lehmann

Target group
Lecturers

Conference “Learning and Teaching Business Analytics & Big Data” (engl.)

13:45 - 16:15 Uhr | Raum I109 (N10)
Abstract
Teaching Business Analytics and Big Data means to deal with a lot of challenges and obstacles. With our conference we want to bring lecturers together, show best practices and tools, demonstrate a serious game about „Business Intelligence“ and talk about data science teaching requirements and experiences.

Organiser
Information Systems & Digital Media, Prof. Dr. Peter Lehmann

Target group
Lecturers

© Hochschule der Medien 2017 | Impressum | Hinweise zum Datenschutz Login