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Veranstaltungsbeschreibung

254044a Digitalität und Gesellschaft

Zuletzt geändert:13.07.2018 / Zöllner
EDV-Nr:254044a
Studiengänge: Medienmanagement (Master, Studienstart ab WS15/16), Prüfungsleistung im Modul Empirische Medienforschung in Semester 1
Häufigkeit: nur WS
Unternehmenskommunikation (Master, Studienstart ab WS15/16), Prüfungsleistung im Modul Empirische Medienforschung in Semester 1
Häufigkeit: nur WS
Dozent:
Sprache: Englisch
Art: -
Umfang: 2 SWS
ECTS-Punkte: 2
Workload: 2 SWS / 2 ECTS = 60 Zeitstunden
Inhaltliche Verbindung zu anderen Lehrveranstaltungen im Modul: In this seminar participants will acquaint themselves with relevant theories and current thinking on digital society, digital living and digitality in general. The accompanying course "Empirical Research on Digital Society" (part of this module - in German, however) will offer the opportunity to test those theories, or rather research questions derived from them, by way of empirical research projects that participants will be developing.
Prüfungsform:
Beschreibung: Leitthema im WS 2018/19 ist "Langeweile und Muße im digitalen Zeitalter". Was bedeuten diese Konzepte, warum scheinen sie unter den Bedingungen der Digitalität so bedrückend zu sein, warum und wofür sind sie möglicherweise dennoch wichtig, wie gehen Menschen in ihrem täglichen Leben mit Langeweile und Muße um (checken sie wirklich ständig ihre WhatsApp-Messages und Status-Updates?), und was trägt das alles zum "Erblühen" oder zum "Glück" des Einzelnen wie auch seiner Gesellschaft bei (wie der alte Aristoteles es formuliert hätte)? Hierzu überführen wir Grundgedanken der Ethik in angewandte Methoden der empirischen Sozialforschung. Ich verspreche Ihnen, dass das nicht langweilig wird. Hören Sie doch mal hier rein: "Langeweile und wie sie sich verändert hat" (Beitrag von Olaf Karnik auf WDR 5, 12.07.2018, MP3).
#internet #social_media #society #culture #boredom #personality #ethics
This seminar will look into the status of digital society, digital living, and issues that result from such processes of digitality. Participants will be observing what happens online (how we interact, how we display ourselves, how we maintain our privacy, how we shop, we we date, how we hate, how we rate, how we evaluate, etc.), will be reading articles, book chapters and books about the issues that are at stake (What does digitality do to us and to society?), and will be developing research questions of their own. The perspective of digital media ethics will play an important role in answering such questions: What is a flourishing life under the conditions of digitality?
To be able to answer this question, you will have to read at least *some* of the literature relevant to the field. Below please find a list for you to start dipping into discussions of digitality.
In the winter semester 2018/19 we will be investigating boredom and leisure. Yes, exactly - Langeweile und Muße: what these concepts mean in the digital age, why they seem to be in disregard (but are nevertheless important, of course, for the formation of people's personality, resilience, and creativity), how people deal with it in their everyday lives, and what boredom and leisure contribute to a flourishing life (that's the ethical aspect). I promise it won't be boring, and you won't be constantly checking your WhatsApp messages.
English Title: Digitality and Society
English Abstract: In this seminar participants will acquaint themselves with relevant theories and current thinking on digital society, digital living and digitality in general, and will learn to develop critical perspectives.
#internet #social_media #society #culture
Literatur: Castells, Manuel (2010): The rise of the network society (= The information age: Economy, society, and culture, Vol. I). 2nd ed. with a new preface. Chichester: Wiley-Blackwell.
Böll.Thema (Heft 1/2018): "Digital is okay!" Schwerpunktheft zur Digitalisierung. Berlin: Heinrich-Böll-Stiftung [Download hier].
Ess, Charles (2014): Digital media ethics. 2nd ed. Cambridge, Malden: Polity Press.
Floridi, Luciano (2014): The 4th revolution: How the infosphere is shaping human reality. Oxford: Oxford University Press.
Gardner, Howard; Davis, Katie (2013): The App Generation: How today's youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. New Haven, London: Yale University Press.
Grimm, Petra; Zöllner, Oliver (Hrsg.) (2012): Schöne neue Kommu­nikations­welt oder Ende der Privat­heit? Die Ver­öffent­lichung des Priva­ten in Social Media und populären Medien­formaten (= Reihe Medienethik, Band 11). Stuttgart: Steiner.
International Review of Information Ethics, Vol. 22 (2014): "Ethics for the Internet of Things" [Download hier].
Lanier, Jaron (2013): Who owns the future? New York, London: Simon & Schuster.
Meyer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth (2013): Big data: A revolution that will transform how we live, work, and think. Boston, New York: Houghton Mifflin Harcourt.
Morozov, Evgeny (2013): To save everything, click here: The folly of technological solutionism. New York: Public Affairs.
Zöllner, Oliver (Hrsg.) (2015): #Neuland #Individuum #Gesellschaft. Ethik in einer digitali­sierten Welt. Sechs Fall­studien. Stuttgart: Hoch­schule der Medien [Seminarpublikation, eBook, Download hier, ca. 66 MB].

Weitere Literatur finden Sie in der HdM-Bibliothek.
Internet: Das Institut für Digitale Ethik (IDE) der Hochschule der Medien: www.digitale-ethik.de, sein Twitter-Account @DigitaleEthik und sein YouTube-Kanal "Digitale Ethik TV".
• 4TU.Centre for Ethics and Technology (TU Delft, TU Eindhoven, U Twente, U Wageningen, NL): http://ethicsandtechnology.eu
• International Center for Information Ethics (ICIE) am Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karsruhe): http://icie.zkm.de/
...und wie der mediatisierte Alltag 2030 aussehen könnte, lässt sich als Szenario in einer Broschüre nachlesen, die die Ergebnisse einer Think Tank-Lehrveranstaltung am Institut für Digitale Ethik zusammenfasst:
• Ankerl, Birgit et al. (2014): Das Internet der Dinge. Der vernetzte Alltag im Jahr 2030. Stuttgart: HdM [Download hier].
Verstanden

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