A. Wenzel, M.A.
Information Experience and Design Research Group
Stuttgart Media University
Nobelstr. 12, Room 211a
70569 Stuttgart, Germany
Phone: +49-711-8923-2614
Email: wenzel@hdm-stuttgart.de
I have been working in the IXD Group since 2009 and have been involved in designing and carrying out studies to examine how information is perceived, processed, and retained during learning. For 10 years I have been working in the area of learning with an emphasis on multimedia and interactive infographics.
I participated in numerous projects, funded nationally or at EU level (e.g. Interactive Information Graphics, funded by the Federal State of Baden-Württemberg, Germany, Ministry of Science, Research, and the Arts; SELEAC, Equal, and MediaTrans, funded by the European Commission).
I studied Economic Engineering (Print and Media) at Stuttgart Media University and further received an M.A. in Educational Media from the University of Duisburg-Essen.
Publications
Wenzel, A. (2013): Wahrnehmungsprozesse bei interaktiven Infografiken - Theorien und Modelle. In W. Weber, M. Burmester & R. Tille (Hrsg.),
Interaktive Infografiken. Heidelberg: Springer Vieweg, 71-82 [
Link]
Weber, W., & Wenzel, A. (2013): Interaktive Infografiken: Standortbestimmung und Definition. In W. Weber, M. Burmester & R. Tille (Hrsg.),
Interaktive Infografiken. Heidelberg: Springer Vieweg,[
Link]
Burmester, M. Wenzel, A. & Tille, R. (2013). Navigation Interaktion Informationspräsentation. Rezeptions- und Nutzungsprobleme bei interaktiven Infografiken. In W. Weber, M. Burmester & R. Tille (Hrsg.),
Interaktive Infografiken. Heidelberg: Springer Vieweg. [
Link]
Burmester, M., & Wenzel, A. (2013). Ansätze zur Evaluation interaktiver Infografiken. In W. Weber, M. Burmester & R. Tille (Hrsg.),
Interaktive Infografiken. Heidelberg: Springer Vieweg. [
Link]
Burmester, M., Wenzel, A., Tille, R., & Weber, W., (2012): Lessons learned interaktive Infografiken auf dem Prüfstand. In: Reiterer, H. & Deussen, O. (Hrsg.), Mensch & Computer 2012: interaktiv informiert allgegenwärtig und allumfassend!?. München: Oldenbourg Verlag. (S. 369-372).
Weber, W., Burmester, M., Tille, R., & Wenzel, A. (2011): Interaktive Infografiken im Fokus der Forschung. Horizonte Forschung an Fachhochschulen in Baden-Württemberg. Mannheim, September 2011 (Ausgabe 38), 12-15
Kehrer, T., Wenzel, A., & Toenniessen, F. (2008): Mediendidaktische und strategische Erfolgsfaktoren am Beispiel des Learning Management Systems Xterm. In: Lucke, U., Kindsmüller, M. C., Fischer, S., Herczeg, M. & Seehusen, S. (Hrsg.), Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008. Berlin: Logos Verlag, S. 405-412