Diese Website verwendet nur technisch notwendige Cookies. In der Datenschutzerklärung können Sie mehr dazu erfahren.

Zum Hauptinhalt springen
Logo, Startseite der Hochschule der Medien

Unterseite

Magdalena Laib
Magdalena Laib, PhD
Information Experience and Design Research Group
Stuttgart Media University

Nobelstr. 10
70569 Stuttgart, Germany

Phone: +49-711-8923-3503
Email: laib@hdm-stuttgart.de



I am interested in the theories of Positive Psychology. My research focuses on how to integrate these in designing technology and work structures. To me, existing conditions need more focus on wellbeing. To this end, we have to provide appropriate methods to analyze and change those conditions. Furthermore, I co-initiated a series of articles “Die diverse Seite der Digitalisierung” ("The diverse side of digitization", German only) which discusses diversity in UUX.

Research Interests

Positive Psychology in general, specializing on its application in work contexts, technology design and coaching
Positive User Experience
Diversity

Prices

  • Innovationspreis der DGPPF
    für den Beitrag „Better together – Unter¬stützung des positiven Erlebnisses der Zusammen-arbeit durch Soft¬ware¬gestaltung“
  • Honorable Mention Paper Award der Mensch und Computer
    Laib, M., Burmester, M., Ficano, C., Fronemann, N., Kolb, B., Krüger, A., Quesseleit, M.-L., Schippert, K., Shinkarenko, M. (2015). User Experience bei Softwareanbietern. In S. Diefenbach, N. Henze, & M. Pielot (Eds.), Mensch und Computer 2015 Tagungsband (S. 93–103). Oldenbourg: de Gruyter.
  • Best Poster Award der Presence
    Schuler, M., Wolkenstein, L., Müller, M., Mühlberger, A. & Plewnia, C. (2014). Measuring valence and naturalness of statements made by virtual agents. Poster. Presence: Wien.

Publications

2022

  • Laib, M., Haspel, C., Stockinger, C., Polanski-Schräder, L., Dücker, P., Voll, K., Schiffrer, P. & Burmester, M. (2022). Wellbeing at Work—Emotional Impact on Workers Using a Worker Guidance System Designed for Positive User Experience. Multimodal Technologies and Interaction, 6(10), 87.
  • Haspel, C., Laib, M., Early, L. A., & Burmester, M. (2022). Relation between Experience Categories and Psychological Needs. Multimodal Technologies and Interaction, 6(9), 80.
  • Laib, M. & Burmester, M. (2022). Menschzentrierte Digitalisierung für mehr Wohlbefinden in der Arbeit – Positive User Experience als Chance. Arbeit und Digitalisierung – Warum Digitalisierung besser mit einer partizipativen Arbeitskultur gelingt, 9-11.

2021

-

2020

  • Burmester, M., Laib, M., & Tille, R. (2020). Snackomat-A Vending Machine To Create Positive Experiences By Bringing People In Contact And Initiating Small Talk In Waiting Situations. International Journal of Applied Positive Psychology.
  • Haspel, C., Stockinger, C., Laib, M., & Burmester, M. (2020). Positive Erlebnisse bei der Interaktion mit Assistenzsystemen gestalten–Die Erlebnispotentialanalyse. Mensch und Computer 2020-Workshopband.

2019

  • Burmester, M. & Laib, M.(2019). Warum fällt das Positive so schwer? Beschreibung von Herausforderungen bei der Gestaltung einer positiven User Experience. Mensch und Computer 2019-Workshopband (S. 269–273).
  • Burmester, M. & Laib, M., Benke, I. & Minge, M. (2019). Vom ersten Schritt bis zum Dauerlauf. Wie bringt man Usability und User Experience (UUX) ins Unternehmen?. Mensch und Computer 2019-Workshopband (S. 265–268).

2018

  • Laib, M., Burmester, M., Zeiner, K. M., Schippert, K., Holl, M. L., & Hennig, D. (2018). Better together-Unterstützung des positiven Erlebnisses der Zusammenarbeit durch Softwaregestaltung. Wie Menschen wachsen-Positiv-Psychologische Entwicklung von Individuum, Organisation und Gesellschaft, 73-90.
  • Zeiner, K. M., Burmester, M., Haasler, K., Henschel, J., Laib, M., & Schippert, K. (2018). Designing for positive user experience in work contexts: experience categories and their applications. Human Technology, 14(2), 140-175.
  • Zeiner, K. M., Henschel, J., Schippert, K., Haasler, K., Laib, M., & Burmester, M. (2018). Experience Categories in Specific Contexts–Creating Positive Experiences in Smart Kitchens. In International Conference of Design, User Experience, and Usability (pp. 306-324). Springer, Cham.

2017

  • Burmester, M., Laib, M., & Zeiner, K. M. (2017). Positive Erlebnisse und Wohlbefinden in Arbeitskontexten durch Gestaltung der Mensch-Computer-Interaktion. Positiv-Psychologische Forschung im deutschsprachigen Raum–State of the Art, 158.
  • Laib, M., Burmester, M., Zeiner, K.M. (2017) Erlebnispotentialanalyse – Mit Systematik zu positiven Erlebnisse. In Tagungsband der Mensch und Computer 2017.

2016

  • Burmester, M., Laib, M., Schippert, K., Zeiner, K.M., Froneman, N. & Krüger, A.E. (2016). Vom Problemlösen hin zum Entwerfen von Smart Homes für positive Momente und mehr Wohlbefinden. Wissenschaft trifft Praxis, 4, 38-48.
  • Zeiner, K.M., Laib, M., Schippert, K. & Burmester, M. (2016). Das Erlebnisinterview – Methode zum Verständnis positiver Erlebnisse. In: Mensch und Computer 2016 - Usability Professionals.
  • Zeiner, K.M., Laib, M., Schippert, K. & Burmester, M. (2016). Identifying Experience Categories to Design for Positive Experiences with Technology at Work. In: Proc. of CHI 16 Extended Abstracts. New York: ACM.
  • Laib, M., & Wolkenstein, L. (2016). Does the Use of Body Scanners Discriminate Overweight Flight Passengers? The Effect of Body Scanners on Body Image. International Journal of Business and Social Research, 6(5), 1-16.
  • Laib, M., & Wolkenstein, L. (2016). Factors Predicting the Explicit and Implicit Attitude Towards Body Scanners. Review of Social Sciences, 1(5), 18-33.

2015

  • Burmester, M., Laib, M. & Tille, R. (2015). "Snackomat" - Eine Technologie zum Initiieren von Gesprächen zwischen Personen in Wartesituationen. In C. Bermeitinger, A. Mojzisch, & W. Greve (Eds.), TeaP 2015: Abstracts of the 57th Conference of Experimental Psychologists. Lengerich: Pabst Science Publishers.
  • Burmester, M., Zeiner, K.-M., Laib, M., Hermosa Perrino, C. & Queßeleit, M.-L. (2015). Experience Design and Positive Design as an alternative to classical human factors approaches. In: C. Beckmann & Tom Gross (eds.), INTERACT 2015 Adjunct Proceedings (153-160). Bamberg: University of Bamberg Press.
  • Dries-Tönnies, T., Platz, A., Burmester, M., Laib, M. & Blanc, N. (2015). Visual Characteristics’ Inherent Impact on People’s Strategic Orientation. In: Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, (p. 1863-1868). New York: ACM.
  • Laib, M., Burmester, M., Ficano, C., Fronemann, N., Kolb, B., Krüger, A., Quesseleit, M.-L., Schippert, K. & Shinkarenko, M. (2015). User Experience bei Softwareanbietern. In: S. Diefenbach, N. Henze & M. Pielot (Hrsg.): Mensch und Computer 2015 Tagungsband (S. 93-102). Stuttgart: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

2014

  • Burmester, M., Laib, M. & Schippert, K. (2014). Interaktion als positives Erlebnis – Technologiegestaltung neu denken. Wissenschaft trifft Praxis, 3, 5-16.
  • Laib, M., Burmester, M., Kulzer, M., Pfaff, F., & Reibke, A. P. (2014). Snack-O-Mat a machine for initiating small talk in waiting situations. In CrossWorlds: Theory, Development & Evaluation of Social Technology. Chemnitz
  • Schuler, M. & Wolkenstein, L. (2014). Psychologie und Sicherheitstechnologie – Psychologische Auswirkungen von Sicherheitstechnologien auf den Menschen und die Einstellung von Menschen dieser Technik gegenüber. In H.-H. Gander & G. Riescher (Hrsg.), Sicherheit und offene Gesellschaft – Herausforderungen, Methoden und Praxis einer gesellschaftspolitischen Sicherheitsforschung (S. 77-106). Baden-Baden: Nomos.